Jeugdvoetbal

Spelregels Kermis jeugdvoetbal

Aanmoedigen niet coachen:

Wij verzoeken ouders om de spelers zoveel mogelijk aan te moedigen, maar niet te coachen. Laat spelers elkaar zelf coachen, en laat de spelers hun eigen keuzes maken. De doelstelling is dat spelers “vrijuit” kunnen voetballen.

Wedstrijdduur:

De wedstrijden duren 10 minuten, gedurende poulewedstrijden kunnen deze in een gelijkspel eindigen.
Bij knock-out wedstrijden wordt er 3 keer een 1v1 gespeeld. Teams beginnen daarbij afwisselend met in dribbelen.
Er mag door gewisseld worden, hiervoor hoeft de bal niet uit te zijn. Echter mag een speler pas het veld betreden wanneer de andere speler er op dezelfde plek is uitgegaan.

Aftrap:

De scheidsrechter bepaald wie er aftrapt.
Na een doelpunt wordt er ook een aftrap in het midden genomen en begint vanaf daar het spel.

Aftrappen, doeltrappen en intrappen.

Alle spelhervattingen zijn indirect, en worden vanaf de grond genomen. Uitzonderingen zijn een strafschop tijdens wedstrijd of aan het einde van de wedstrijd, deze zijn direct. Wanneer de bal rolt is de standaard situatie genomen en mogen de andere spelers weer dichterbij komen. Er moet minimaal 4 meter afstand zijn van de bal wanneer er sprake is van een vrije bal.

Doeltrap.

De doeltrap mag van overal op de achterlijn genomen en is een indirecte vrije bal.

Strafschop.

Wanneer een directe scoringskans ontnomen wordt bijvoorbeeld door een bewuste handsbal of een overtreding. Dan mag de scheidsrechter een strafschop toekennen en een rode  kaart geven. De strafschop is een vrije bal die vanaf de middenlijn wordt genomen, daarbij verzamelen alle andere spelers zich achter de middenlijn tot de strafschop is genomen.

Het doelgebied.

Bij de goals bevindt zich een doelgebied, dit is een halve cirkel met een radius van ongeveer drie meter. Binnen dit gebied mogen geen spelers komen. Wanneer de aanvallende partij binnen deze cirkel in balbezit komt, krijgt de tegenstander een doeltrap. Wanneer het verdedigende team binnen deze cirkel de bal tegenhoudt wanneer deze op weg is naar de goal, dan krijgt de aanvallende partij direct een doelpunt toegekend. Spelers mogen de bal dus wel door het gebied heen passen, maar de bal niet daarbinnen aanraken. Wanneer de situatie zich voordoet dat de bal stil komt te liggen dan krijgt het verdedigende team een keeperbal.

De 4-meter regel.

Bij alle standaardsituaties moet er 4 meter afstand zijn van de bal, wanneer de overtreding op de rand van het strafschopgebied gemaakt wordt moet de bal op 4 meter van het gebied neergelegd worden, de scheidsrechter bepaald dit.

Doelpunten maken.

Je kunt alleen scoren op de helft van de tegenstander, dit geldt vanaf en op de middenlijn. Als de bal vanaf eigen helft geschoten wordt dan moet deze op de helft van de tegenstander worden aangeraakt. Dit kan via een medespeler of tegenstander. Wanneer dit niet gebeurt krijgt de verdedigende partij een doeltrap.
Er kan niet direct gescoord worden uit indirecte standaard situaties.
De bal moet in zijn geheel over de doellijn zijn om als doelpunt te tellen.

Slidings.

Er mogen geen slidings gemaakt worden om de bal te onderscheppen. Zodra de scheidsrechter een sliding constateert is er een indirecte vrije trap voor de tegenpartij.

Buitenspel

Er is geen buitenspel.

Handsbal.

Wanneer er een opzettelijke handsbal gemaakt wordt die een scoringskans voorkomt, geeft de scheidsrechter direct een penalty en kan deze een gele of een rode kaart toekennen.
Wanneer er sprake is van onopzettelijk hands geeft de scheidsrechter een vrije bal, op de plek waar het zich heeft plaats gevonden.

Shout-outs in de knock-out fase.

Gedurende de poule fases betekend een gelijk spel 1 punt voor ieder team. Echter bij een gelijk spel in de knock-out fase gaat de wedstrijd meteen over naar een penalty shoot-out.
Hierbij wordt er 6 keer een 1v1 gespeeld waarbij van beide teams 3 verschillende spelers om de beurt met een bal op de doellijn beginnen. Door een muntworp wordt wederom bepaalt welk team mag starten met aanvallen.
De verdedigende speler start op zijn doellijn, en probeert de bal af te pakken. Een 1v1 kan maximaal 10 seconden duren. Binnen deze tijd stopt de situatie alleen wanneer de bal uit gaat, er een overtreding wordt gemaakt of wanneer er gescoord wordt. Wanneer een van beide spelers een overtreding begaat, dan betekent dit een direct doelpunt voor de benadeelde partij.

Gele kaarten.

Wanneer een scheidsrechter een gele kaart geeft aan een speler betekent dit dat hij 2 minuten naar de kant moet. Dit betekent dat zijn team 2 minuten met twee spelers speelt.

Zero Tolerance

Binnen het toernooi is er geen aanmerking op de beslissing van de scheidsrechter.

Gelijk aantal punten in poulefase.

  1. Onderling resultaat.
  2. Meeste doelpunten voor.
  3. Minste doelpunten tegen.
  4. Beslissing shoot-out